lördag 23 april 2011

Talanger - Bojan Djordjic

Det finns talanger som i tidig ålder visar sin potential, som Messi.
Sedan finns det "old bloomers", som blommar ut i ett senare skede, som Drogba.
Tillsist finns det talanger som med stor sannorlikhet faktiskt skulle ha blivit någonting,
men där vissa saker spelade större roll och de mer eller mindre sumpade chansen.
Den första jag tänker på är Bojan Djordjic.
En talang utöver det vanliga som fick chansen som ungdomsproffs i Manchester Unitied.
Han vann "Jimmy Murphy's Young Player of the Year" år 2000, vilket innebar att han var ungdomsakademins bästa spelare. Men sedan tog det stopp.
Han blev utlånad till en rad olika klubbar, innan han hamnade permanent i Rangers.
Så varför detta ras?
Djordjic har aldrig varit någon ödmjuk spelare, det fick vi inte minst se i förra årets allsvenska där han retade gallfeber på de flesta.
Jag tror att om han bara hade lagt manken till, och inte varit så uppstudsig i United, så hade han fått chansen fler gånger, och kunnat etablera sig i A-laget.
Vissa spelare behöver flera år inom klubben för att få det att lossna, medan andra blommar ut direkt.
Nu vet ju inte jag historien om vad som sas på Old Trafford och jag kan bara spekulera i varför han fick lämna klubben.
Bojan är en profil, han är gärna en sådan person som sticker ut och säger vad han tycker.
Kanske var det därför han inte passade in i de röda djävlarnas spelartrupp, eller så tröttnade han helt enkelt på att inte få spela.
Det är synd att han inte tog chansen, och det var synd att han inte fick vara kvar i AIK.
För spelare som Bojan Djordjic behövs, men också hans citat:
"Jag skulle inte låta min kossa gå ut på den planen"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar