lördag 30 april 2011

Dum, dummare, domare?

Domare är nog bland det svåraste man kan vara.
Inte minst i de viktiga och stora matcherna där hela världen tittar på.
Jag har själv dömt några fem-mannamatcher, och även där skrek föräldrarna på sidan.
Här i Östergötland vet jag har ÖFF utvecklar unga domare på ett bra sätt, och jag har nog aldrig varit
med om att en ung domare dömmer dåligt.
De domare jag har haft väldigt dåliga erfarenheter är halvfeta medelålders män som sällan lämnar mittcirkeln, utan bossar från mitten.
Oftast är domarna i ungdomsserier precis så, plus att de flesta har jobb som ordningsvakter eller väktare, vilket innebär att de vill utöva sin makt så mycket som möjligt.
Precis en sådan här domare har jag speciellt råkat ut för, och jag är inte ensam om det.
Vi spelade inomhuscup i Linköping (Rydshallen), där det var två sju-mannaplaner på vardera långsida av den stora konstgräsmattan, och uppvärmingsområde i mitten.
Som avgränsning var det stora nät hängandes från taken, och dessa låg nästan precis vid linjen av planerna.
Eftersom det var inomhus var reglerna så att det istället för inkast skulle bli inspark, du la ner bollen på linjen och passade, och det fanns en tresekundersregel.
Jag som skulle göra den där insparken, fastnade i nätet med foten, vilket resulterade sig i att de tre sekunderna gick och domaren med storhetsvansinne gav bollen till motståndarlaget.
Jag ifrågasatte om jag inte ens fick flytta på nätet, och slängde bollen i backen.
Gult kort för osportslighet var ett faktum, vilket jag också förstod.
För att inte förstöra mer gick jag därför för att byta på andra sidan planen, varpå domaren gick fram till mig och frågade "Vill du spela mer?" Jag svarade självklart "Ja det vill jag". Han frågade därefter samma sak två gånger till, och jag svarade att jag ville spela mer.
Då visade han upp det röda kortet och ingen förstod någonting.
Väl sittandes i omklädningsrummet efter utvisningen kom det in en ledare för ett annat lag och frågade vad som hade hänt.
Jag berättade som det var och han sa att det var en kille i hans lag någon match innan som hade råkat ut för en utvisning för någonting som knappt var en frispark.
Denna domare dömde oss även i serien ett halvår senare, där han i samma moment varnade en av våra spelare för ful tackling, en motståndare för att han applåderat domarens beslut, och sedan två stycken på deras bänk för protest.
Ibland undrar jag hur de över huvud taget kan ha blivit domare.
Så tacka vet jag att nya yngre domare kommer fram.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar