tisdag 21 februari 2012

Truppen mot Kroatien klar

Be till gud så svarar Hamrén.
Wernbloom räddade en pinne för CSKA Moskva hemma mot Real Madrid på stopptid i Champions League's tidiga ryssmatch. En egen fotbollsträning för undertecknad satte stopp för mig att se matchen, men den nuvarande bataljen Napoli - Chelsea (2-1 efter 45 min) känns en aning hetare, speciellt med tanke på den inramning San Paolo besitter. Napoli är (tillsammans med APOEL) säsongens överraskningslag i världens finaste klubblagsturnering, och det ska bli kul att se hur långt det ljusblåa tåget kan gå. Hade föresten Allsvenskan's matchdeligater suttit på arenan hade de avbrutit matchen för länge sedan då det då och då smäller från läktarna. Nu var det egentligen inte Champions League jag skulle diskutera, utan Hamréns trupp inför Kroatien-matchen.

Målvakter:
Anderas Isaksson - PSV.
Johan Wiland - Köpenhamn.

Inga konstigheter över huvud taget. Isak är ohotad etta och Wiland får finna sig i att vara andra-målis.

Försvarare:
Mikael Antonsson - Bologna.
Andreas Granqvist - Genoa.
Mikael Lustig - Celtic.
Daniel Majstorovic - Celtic.
Olof Mellberg - Olympiakos.
Jonas Olsson - West Bromwich.
Martin Olsson - Blackburn.
Behrang Safari - Anderlecht.

Mellberg åkte på en lättare hjärnskakning för någon vecka sedan och jag tror att det är tveksamt om han kommer att spela hela matchen. Det är trots allt otroligt viktigt att spela ihop laget inför kommande EM-slutspel. Olof är ändå given som mittback, men vem ska spela bredvid honom? Majstorovic har varit väldigt säker, men jag tycker att framförallt Jonas Olsson hotar att konkurrera ut honom. Granqvist är ett annat alternativ, men det är en bit kvar. Det samma gäller Antonsson som är placerad längst ned i mittbackshierarkin. Antonsson kan också spela ytterback, men även där har han svårt att ta en startplats. Martin Olsson är gjuten på vänsterbacksplatsen, och jag tycker att Lustig ska spela på högern. Jag tycker inte att Safari riktigt håller klass för landslaget. Han är alldeles för ojämn, tyvärr.

Mittfältare:
Emir Bajrami - Twente.
Rasmus Elm - Alkmaar.
Samuel Holmén - Istanbul.
Kim Källström - Lyon.
Sebastian Larsson - Sunderland.
Anders Svensson - Elfsborg.
Pontus Wernbloom - CSKA Moskva.

Om vi utgår ifrån att Sverige ställer upp med två defensiva innermittfältare, och två "wingers" skulle jag anta att Kim och Anders är de två som tar plats på innermittfältet, precis som vanligt. Samtidigt börjar båda två att tappa och där finns en hungrig Rasmus Elm som jagar en startplats. Det känns som att Elm och Wernbloom är de två som ska ta över efter Källström och Svensson, och jag gnäller inte alls på det, det känns väldigt intressant. Vad Samuel Holmén gör med i truppen över huvud taget är en gåta för mig. Även om jag inte sätt så mycket av honom i Turiket borde det finns andra spelare som skulle ta hans plats. Han har å andra sidan spelat i landslaget tidigare och antagligen är det därför Hamrén väljer honom istället för en orutinerad spelare. På högerkanten finns det en bara en spelare som är given; Sebastian Larsson, utan pardon. Emir Bajrami bör spela på vänsterkanten, där även Elmander kan kliva ner om det skulle behövas. Elm är en annan spelare som också kan spela både centralt och på kanten.

Anfallare:
Johan Elmander - Galatasaray.
John Guidetti - Manchester City/Feynoord.
Tobias Hysén - IFK Göteborg.
Zlatan Ibrahimovic - AC Milan.
Ola Toivonen - PSV.

Äntligen får "Super-Guidetti" chansen i det "stora" landslaget. Hamrén kan omöjligt ha missat hans sinnessjuka målform i Eredivisie. De andra anfallarna känns oerhört giva. Kapten Ibra ska självklart starta, men frågan är i vad för position. Det har snackats en del om att han ska användas lite mer släpande istället för längst upp på topp. Egentligen är det rätt självklart att en större targetspelare som spela en aning längre ner i banan. Därför väljer jag att spela med Zlatan precis så. Framför honom ska antingen Elmander eller Toivonen spela. Jag tror att Guidetti kommer vara fruktansvärt taggad, och varför inte då skicka in honom med tjugo minuter kvar? Givet.

Med den här truppen skulle jag ställa upp följande lag i EM-premiären.

-------------------- Isaksson --------------------
-- Lustig Mellberg J. Olsson M. Olsson ------
--------- Källström ----- Svensson ------------
-- Larsson ------------------------------- Elm --
------------------ Ibrahimovic -------------------
------------------- Elmander --------------------

EDIT: Väljer Elm istället för Bajrami.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar