tisdag 14 februari 2012

Sommarderby

Nationalarenan
SvFF jobbar på att planera in ett så kallat "Sommarderby" under månaden när Europa står stilla med vända blickarna mot Polen och Ukraina (fotbolls-em menar jag, inte kåkstäderna). På Råsunda ska i så fall Allmänna Idrottsföreningen Kamraterna Solna ta emot Hammarby Fotbolls Förening. Kort och gott; AIK - Bajen. Jag tycker det låter som ett bra initiativ för de mest inbitna fansen som ändå inte tappar sina favoritspelare till mästerskapet i centraleuropa. Råsunda kommer som bekant att ersättas av Swedbank Arena (originellt eller hur?) och därför är den nuvarande nationalarenan och tillika hemmagräs för AIK inne på sitt sista år. Därför har jag som mål 2012 att besöka Råsunda Stadio. Min tanke var att åka upp och se Sverige - Brasilien i avslutningsmatchen, eftersom dessa två lag möttes i premiärmatchen. Men fan vet om inte AIK - Hammarby lär bjuda på både bättre fotboll och framförallt bättre stämning än en avslagen träningsmatch där spelarna är rädda om benen. Sedan att reaktionerna från vardera supportersektion är olika är ingen skräll direkt. Vissa påstår att matchen är totalt ointressant medan andra tycker att "klart som fan den ska spelas, det är ju derby oavsett". Frågan är vad klubbarna själva säger, men som sagt så är derby alltid ett derby, oavsett om det är träningsmatch eller cupfinal (statusen är väl enda skillnaden). Jag antar att båda klubbarna ändå ska träningsmatcha under uppehållet, och varför inte då lika gärna göra det mot en Stockholmsrival? Jag säger kör!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar