torsdag 16 februari 2012

Milan mot kvarten

San Siro
Nja. Mina tips gick som vanligt åt helvete. Eller rent målmässigt i alla fall. Milan och Ibra körde över ett oinspirerat Arsenal totalt på San Siro. Mitt 2-0 (Ibra x2) blev 4-0 (Ibra x1), och jag som objektiv tittare njöt matchen igenom. Mina tankar om vem jag tycker ska gå vidare skrev jag om i förra inlägget. En ligaavstängd Zlatan var oerhört taggad och var bland de bättre i matchen. Vrålet efter straffmålet vittnar om en otrolig lättnad från hans sida, och hur mycket målet betydde, inte bara för Zlatan utan för hela Milan. Det ska erkännas att Milan gjorde en oerhört bra match, men Arsenal bjöd inte upp till dans över huvudtaget heller. van Persie hade ett farligt avslut, men närmre än så kom de aldrig. Det blev aningen mer fart när Oxlade-Chamberlain kom in, men ett så pass bra lag som Arsenal måste erbjuda mer motstånd, mer än en oerfaren 18-åring. Om Arsenal's supportrar tvekat på Wenger's förmåga innan, måste de ifrågasätta honom betydligt mer efter nederlaget i Milano. Man saknar Mertesacker i mittförsvaret, någon som kan ta tag och styra backlinjen. Det fanns inte i gårdagens engelska startelva och därför gick det som det gick. Självklart trodde jag på en betydligt jämnare tillställning. De "gamla" mot de "unga" som medier och bloggare runt om i världen skrivit de senast dagarna. Erfarenheten och hemmaplanen slog undan benen från de gulklädda pojkarna.


Arsenal får oerhört svårt att vända resultatet till fördel om några veckor. Även om Milan kunde göra fyra pyts på San Siro, tvekar jag på att Arsenal kan göra fyra hemma på Emirates. Milan är helt klart bättre. van Persie är tyvärr den enda som kan göra mål i Wenger's gäng, och om Arsenal går titellösa även den här säsongen, kommer holländaren att se sig om efter en ny klubbadress, var så säker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar