onsdag 15 februari 2012

Äntligen!

This is Fucking Champions League. Not amateur football!
Fucking Champions League drog igång igår efter ett alldeles för långt upphåll, precis som varje år, och trots att jag hade laboration i C# slängde jag då och då blickar mot tv. Eftersom jag blivit lite anti-Barca det senaste året valde jag istället att ha på Lyon - APOEL på i bakgrunden. Matchen blev direkt mindre intressant när jag upptäckte att Bosse Petterson var "expertkommentator", och det blev inte bättre av att han (ungefär) sa att "APOEL's tränare ska vara nöjd över sina gulingar", avd. Kineser överallt. Källström från start på innermittfältet för Lyon och den gamle Örgrytespelaren Áilton på topp för cyprioterna. Lizandro blev matchen enda målskytt för fransoserna, och av det jag såg så tycker jag att resultatet var rättvist. APOEL är för övrigt det första cypriotiska laget någonsin att delta i utslagningsfasen i Champions League (kan vara i hela CL, är inte helt hundra), och många hade nog trott att det skulle bli ett antal mål i matchen för hemmalagets favör. Ni måste ju erkänna att det är någonting med skäggiga, svettiga män i rosa tröjor.

Kvällens matcher är desto roligare, men framförallt drabbningen på San Siro. AC Milan - Arsenal FC. Milan som de tre senaste säsongerna torskat och åkt ur Champions League mot just engelskt motstånd (Arsenal, Man U och Tottenham). Fotbollskväll pratade (13/2) med Gazzetta dello Sport's huvudansvarige Andrea Monti, och att Milan skulle ha svårt med engelska lag är bara någonting fans och media pratar om. Motståndarna är helt ointressant för spelarna själva. Jag står för övrigt inför ett moraliskt dilemma inför kvällen. Jag har alltid haft svårt för italiensk fotboll, och alltid en förkärlek för världens bästa liga, Premier League. Samtidigt skulle det vara roligt att se Zlatan Ibrahimovic lyfta Champions League-pokalen mot den tyska natthimlen i slutet av maj. Samtidigt vore det roligt att se Henry smälla dit tre strutar i hans, antagligen, sista match någonsin i Arsenal.

Kvällens andra drabbning sker i Ryssland, med svenske Jonas Eriksson som huvuddomare. Zenit - Benfica känns inte speciellt hett (inte bara för rysskylan) och därför har jag inte laddad något speciellt inför den matchen. Hoppas Benfica krånglar sig vidare, portugisisk offensiv behövs i kvarten.

Och till sist det allra bästa med att Fucking Champions League dragit igång igen; Tippningen!
AC Milan 2-0 Arsenal.
Zenit 1-1 Benfica.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar