onsdag 5 oktober 2011

Tankar kring landskamperna

Ödesmatch på fredag borta mot Finland.
Ett Finland som byter förbundskapten stup i kvartet.
Frågan är då: Är det ett bättre eller sämre Finland som Sverige mötte på Råsunda?
Hamrén satsar på rotation och enligt mig är kontinuitet det viktigaste i ett lag.
Å andra sidan är det inte helt lätt när spelare flygs in mindre än en vecka innan match från världens alla hörn.
Vänsterbacksplatsen är fortfarande ett mysterium.
Jag håller fortfarande Oscar Wendt som förstaval, och anledningen till att jag inte väljer Martin Olsson före är att jag ser honom mer som yttermittfältare än ytterback.
Dessutom har han spelat högerytter i Blackburn, men det ska väl inte bara några problem att flytta över till andra kanten vid en eventuell backplats.
Chippen har återuppstått från Saudiarabien och spelar nu alltså i ett av Quatars sämsta lag i högstaserien (Har de fler än en serie där?).
Ändå har han imponerat med snabbhet och teknik i de senaste landskamperna där jag ser formstarka Rasmus Elm som utmanare, även om han spelar centralt i AZ Alkmaar.
Dessutom har Emir Bajrami spelat landskamper där tidigare.
Isaksson är fortfarande en överskattat målvakt, och även om det inte kommer att ske hoppas jag att Wiland får chansen.
Mitt tredjealternativ som jag hoppas får spela in sig inom några år är Pär Hansson, han kommer att bli arvtagare till Isak.
Mittlåset Mellberg - Majstorovic behövs inte diskuteras, även om Jonas Olsson har gjord det bra i West Brom.
Mittbacksparet är den viktigaste delen där båda spelarna känner varandra och eftersom Olof och Daniel har spelat med varandra bra länge så finns det ingen anledning att ändra.
Andreas Granqvist känns lite sådär och är i min bok fjärdevalet.
Eftersom Wendt inte är med i truppen väljer jag Olsson som vänsterback, och Mikael Lustig på höger.
Lustig har spelat in sig bra i landslaget och jag hoppas han får chansen igen.
Hamréns största misstag har varit att spela med Elmander på högermittfältet.
Om Johan ska spela ska han vara släpande bakom Zlatan, ingen annan stans.
Han är en slitvarg och en sådan behövs centralt.
Seb Larsson är därför given på högerkanten, där han kan hussera med sin högerdojja, inte bara inlägg utan också vid fasta situationer.
Där Sverige för övrigt har många bra frisparksskyttar, både direkt på mål och lyftningar.
Källström, Larsson, Svensson, Elm och Ibrahimovic.
Wilhelmsson får mitt förtroende på vänsterkanten, och beroende på hur matchen mot Finland utvecklar sig kan Elm komma in.
Men trots fotboll i fjärran östern känns Christian lite vassare på kanten eftersom Elm egentligen är en centralspelare.
Svensson och Källström känns också givna på mitten.
Jag har tvivlat starkt på Kim's insatser de senaste åren men han har den farten och uppfattningen av spel i internationell fotboll som behövs för Sverige.
Svensson gör med stor sannolikhet sitt sista kvalspel, och han behövs också.
Arvtagare för dessa två är Pontus Wernbloom och Rasmus Elm, så till VM-kvalet kommer en av killarna tagit Svenssons plats, det är jag övertygad om.
Som jag skrev för några rader sedan, är Elmander överskattad på kanten eftersom han i grunden är en renodlad anfallare, och har dessutom jobbat tillsammans med Zlatan tidigare.
Zlatan längst upp på topp är tyvärr alldeles för självklart.
Han är i en klass för sig vilket innebär att ingen egentligen kan konkurrera med honom.
Detta gör att han får spela match efter match även om han har varit genomusel.
Sverige får ett mycket jämnare lag när han slutar, och det kommer att gynna truppen.
När medialjuset slockat och strålkastarna riktas mot hela laget istället för en enskild individ, kommer vi att få se ett annorlunda fotbollslag.
Zlatan Ibrahimovic är en av världens bästa anfallare, men han kan inte bära ett helt landslag på hans 30-åriga tatuerade axlar.
Jobba nu in Guidetti i truppen innan Zlatan slutar, så slipper vi en jobbig övergångsperiod.
Ja, jag ser John som den spelare som kan axla Ibras mantel.
Annars ser jag Ola Toivonen och Alexander Gerndt som arvtagare på anfallspositionerna, även om det måste komma in lite nytt blod i just den lagdelen.
Rasmus Jönsson är ett annat alternativ som jag gärna skulle vilja se i A-truppen.
Nu laddar vi istället med det material vi har och siktar på två jävla vinster så det blir fest nästa sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar