tisdag 6 mars 2012

Kontinuitet

AVB
England och engelska lag är generellt duktiga på att ha en och samma tränare år efter år. Självklart beror det på hur laget i sig presterar, men ta Everton som ett exempel. Moyes har varit i lillebror Everton i tio år. Wenger har haft befälet i Arsenal sedan '98.  Alex Ferguson har varit i Man U i hundra år (nästan) och Tony Pulis i Stoke sedan '06 Man ser rätt tydligt i vilka klubbar kontinuiteten är viktig i dagens fotboll. Jag har aldrig förespråkat att tränaren är den första som ska gå om laget inte spelar tillräckligt bra. Även om det är tränarens uppgift att motivera laget, är det trots allt spelarna som står för prestationerna. Jag tar upp ämnet i och med att André Villas-Boas fick kicken från Chelsea i söndags. Jag tycker att det är fel, och någonstans i Chelsea's organisation är det någonting som inte står rätt till. Chelsea är en klubb som ska vara med i toppen av cuper och ligan säsong efter säsong, men att sparka tränaren så fort målen inte uppnås (trots en ca halv säsong kvar) är att skjuta sig själva i fötterna. Alex Ferguson fick ingen bra start på sin tränarkarriär i Manchester, och vad vore klubben idag om ledningen valt att ersätta honom då? AVB är en oerhört duktig och modern tränare, det såg vi inte minst i Porto, och därför anser jag att han borde fått stanna året ut. Visst har Chelsea underpresterat, men de ligger femma med nio pinnar upp till Arsenal på fjärdeplatsen. Ingenting som är omöjligt. Hur känner spelarna sig när tränarna sparkas på löpande band? AVB kom till klubben med en ny spelidé, och ny motivation, och en sådan sätter sig inte på några matcher. Det kanske tar en säsong innan allt satt sig till 100 % och då kanske Chelsea skulle utmana om Champions League-titeln, vem vet? Nu måste man börja om på nytt (även om Di Matteo antagligen fortsätter på AVB's spår), och än en gång måste spelarna tänka om. Jag tror att Di Matteo har en bra relation med spelarna, men när den nya tränaren kommer, så är det från scratch.

Det är lite samma snack bland fansen i Liverpoollägret. Ska Dalglish tacka för sig? Nej! Det vore helt befängt att sparka honom. Han är en legend i klubben, och jag är hundra på att han är rätt man att leda Liverpool Football Club. Kanske inte i tio år framåt, men i alla fall de kommande två, tre åren. Varför tänker jag så? Jo, för trots hans kunskaper, är han fortfarande över 60 år, och det skulle nog behövas en modernare tränare. Jag tänker inte ge mig in i diskussionen om Rafael Benitéz (trots att det var flera år sedan han lämnade). Men efter säsongen 2010/2011 tyckte jag att det var dags för herr Benitéz att lämna rodret eftersom det behövdes lite nya idéer. Tyvärr blev det Roy Hodgson som efterträdde, och någonstans där förstår man att tränarens kontinuitet är viktigt. Nu i efterhand kanske Rafa skulle varit kvar, men vad vet jag? Tio poäng upp till Arsenal är näst in till omöjligt med tanke på den otroligt snåla målproduktionen Liverpool stått för. Men som poolare är man härdad. You'll Never Walk Alone! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar