måndag 7 november 2011

Fotbollsgalan 2011

Dryga en och en halv timme kvar till den fruktansvärda, skräckinjagande Fotbollsgalan.
Där alla svenska hemmajournalister (och riktiga journalister) ska tippa vem som tar hem den ärofyllda guldbollen.
Det spelar ingen roll hur mycket man tippar, det blir Zlatan som vinner i vilket fall.
Hur man än vrider och vänder på det, och hur bra en annan spelare spelar, kommer Ibra att jogga hem priset ändå. Tyvärr.
Jag tänkte såhär timmen innan lägga ut mina åsikter om kvällens priser, och jag stjäl upplägget från Robbie Lauler.
Jag är medveten om att dam-kategorierna fattas, men det är för att jag helt enkelt inte har tillräckligt med kött på benen för att skriva om det.
Lite så man skäms.
Jag får se till att köpa mig tv4-sport och titta på mer damfotboll nästa år, där är det i alla fall lite kamp!

Årets målvakt:
Pär Hansson, Helsingborg, Andreas Isaksson, PSV Eindhoven, Ivan Turina, AIK, Johan Wiland, FC Köpenhamn.
Kommentar: Även om jag tycker att Isaksson är en oerhört överskattad målvakt, finns det ingen av följande som riktigt kan utmana honom ändå, det säger väl en del om svenska målvakter.

Årets back:
Peter Larsson, Helsingborg/FC Köpenhamn, Mikael Lustig, Rosenborg, Olof Mellberg, Olympiakos, Alexander Milosevic, AIK.
Kommentar: Bara skägget gör honom till vinnare. Startspelare i Olympiakos och det svenska landslaget. Har dessutom gjort det bra året igenom. Övriga kandidater känns bleka.

Årets mittfältare:
Kim Källström, Lyon, Sebastian Larsson, Sunderland, May Mahlangu, Helsingborg, Anders Svensson, Elfsborg.
Kommentar: Sebastian Larsson uppfyllde kraven när han lämnade Blues för Sunderland. Är oerhört viktig i klubblaget, och förhoppningsvis inser Hamrén snart att han är viktig för blågult också.

Årets forward:
Johan Elmander, Galatasaray, Tobias Hysén, IFK Göteborg, Zlatan Ibrahimovic, Milan, Mathias Ranegie, Häcken/Malmö FF.
Kommentar: Hur fick Tobias Hysén plats över huvud taget? Baserat på både klubblag och landslag borde Elmander få den. Var bra i slutet av Bolton-tiden, och bra i Galatasaray.


Årets allsvenska spelare:
Pär Hansson, Helsingborg, Tobias Hysén, IFK Göteborg, May Mahlangu, Helsingborg, Mathias Ranegie, Häcken/Malmö FF.
Kommentar: Eftersom jag bara sett en allsvensk match den här säsongen, blir det rätt svårt att sätta en vinnare. Får ändå säga Pär Hansson som tagit Helsingborg till trippeln i år.

Årets nykomling:
Erdin Demir, Trelleborg, Oscar Hiljemark, Elfsborg, Niklas Hult, Elfsborg, Alexander Milosevic, AIK.
Kommentar: Kom som yngling från Jonas Thern's talangfabrik Värnamo 2009, och har sedan dess vuxit in i Elfsborg.

Årets tränare:
Andreas Alm, AIK, Alexander Axén, Gais, Conny Karlsson, Helsingborg, Andreas Thomsson, Åtvidaberg.
Kommentar: Conny Karlsson utan pardon. Även om Alm gjort ett bra jobb med AIK trots försäljningar av "The Banguras".


Guldbollen:
Jag tycker att Källström borde få den, men då borde han väl också få årets mittfältare?
Kim har gjort det bra i såväl Lyon som landslaget, dessutom bra i Champions Leauge, trots mötena mot Real Madrid.
Hugget som stucket, men som jag skrev kommer Zlatan vinna, så det spelar ingen roll vad jag skriver.

Till sist:
Wikipedia vet vem som vinner guldbollen 2011.



Avd: Bajenhumor.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar