torsdag 3 november 2011

Ballon d'Or borde bli MVP

Jag funderade på en sak som jag och min bror diskuterat några gånger tidigare.
Ballon d'Or, även kallad Golden Ball eller Guldbollen, delas som bekant ut till världens bästa spelare.
Men vad bedömmer juryn utifrån?
Att man gjort många mål? Varit betydelsefull för sin klubb? Gjort ett bra VM-slutspel?
Beroende på vad man utgår ifrån, finns det olika spelare som är "världens bästa".
Många mål= Messi eller Ronaldo.
Betydelsefull för sin klubb= Silva, Ferdinand, Cech, Terry, Casillas, Pique.
Bra Copa America= Forlan eller Suárez.
Om jag inte minns fel så finns det utmärkelser till bästa målvakt, försvarare, mittfältare och anfallare, men hur kommer det sig då att guldbollen som oftast går till en anfallare?
Vi får backa tillbaka bandet till 2006 och Italiens VM-vinst för att hitta en vinnare som inte är en offensiv spelare; Fabio Cannavaro. Han var utan tvekan helt outstanding i både VM och Juventus/Real Madrid under säsongen.
Innan dess vanns bollen av Ronaldinho, Sjevtjenko, Nedved (Mittfält), Ronaldo (den riktige), Owen, Figo (Mittfält), Zidane (Mittfält), Rivaldo, Ronaldo, Sammer (Mittfält), Stoichkov, Baggio, van Basten, Papin & Matthäus (Mittfält).
Det innebär att det är en back som vunnit guldbollen sedan 1990.
Även i tjejsidan dominerar anfallarna.
Både Marta, Prinz och Bajramar är offensiva spelare.
Därför skulle jag vilja ändra betydelsen på Ballon d'Or.
Istället för att den ska gå till världens bästa spelare, ska den gå till den mest värdefulla spelaren.
I NHL har de olika utmärkelser för flest assist, flest mål, bästa målvakt, bästa back etc.
Sedan finns det utmärkelsen NHL MVP.
National Hockey Leauge Most Valued Player.
Varför inte skaffa en liknande i fotbollen?
FIFA MVP.
Messi gjorde fruktansvärt många mål förra säsongen, och blir då direkt en otrolig tillgång till sitt lag.
Men hade han gjort lika många mål i en annan klubb?
Tveksamt.
Han är beroende av andra, duktiga och betydelsefulla spelare (Iniesta & Xavi).
Istället borde juryn titta på en spelare som verkligen betyder någonting och betyder mest och gjort någonting betydelsefullt.
Jag känner att jag nästan skriver emot mig själv, men ni förstår vad jag menar.
Det gör att chansen för målvakter och backar blir större att plocka hem det åtråvärda priset.
Det finns en målvakt som vunnit guldbollen sedan den börjades att dela ut 1956, och det är den Ryska avlidna målvakten Lev Jasjin, som tog hem priset 1963, och det är ett år sedan.
Iker Casillas har varit målvakt i Real Madrid i hela sin karriär, och jag är säker på att han har räddat fler poäng åt marängerna än vad tex. Cristiano Ronaldo har gjort.
Självklart gäller även min idé av priset att det ska gå till någon som gjort något väldigt betydelsefullt den föregående säsongen.
Även om Thiago Silva räddad mål för Milan 100 gånger, så är det målskyttarna som lyfts till skyarna när de avgör, även om försvararna sliter som djur.
Gör om Ballon d'Or till mest värdefulla spelare istället, och satsa på ett pris till varje lagdel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar